Chateau des Edelins

Chateau des Edelins
Chateau des Edelins

Jaarverslag 2013: aardig zijn kost niets extra


Aardig zijn - dat kost niets extra. Oprecht blij zijn met gasten en klanten. En goede kwaliteit leveren, voor een goede prijs. Daar ging het over, in mijn vorige jaarverslag. En dat is dit jaar alleen nog maar belangrijker geworden.
Het was een prima jaar, met veel leuke gasten over de vloer, nieuwe mensen en ook veel terugkomers. Het gaat hier nog steeds goed. En we zijn allemaal gezond. Dat is toch het enige dat nodig is?

En daar praten we ook graag over met vrienden, collega's en collega-ondernemers, dat het niet vanzelfsprekend is. Of je nou brillen verkoopt, catering verzorgt, slager bent of bedden verhuurt, de klant is geen gegeven, geen nummer. Hij kan ook naar een ander, maar komt bij jou, omdat hij het jou gunt, omdat hij zich bij jou prettig voelt, omdat er aansluiting is. En daarvoor moeten wij, ondernemers, ons best doen. En dat is helemaal niet erg. Integendeel. Daardoor halen we het mooiste uit ons bedrijf naar boven. En hebben we dus zelf ook het meest plezier.

In Château des Edelins is table d'hôte, lekker eten, heel belangrijk. Als ik leveranciers kies, dan kies ook ik voor een slager waar ik me prettig bij voel, een vriendelijke molenaar, een aardige wijnboer. En dan ontstaat een samenwerking die verder gaat dan 'inkopen doen'. Mijn slager kan ik alles vragen, hij vertelt mij rustig hoeveel nootmuskaat hij in zijn worst doet en als hem vergeet te bellen om te bestellen, dan belt hij mij. Daar profiteert toch iedereen van?

Afgelopen jaar bakten wij (bijna) iedere dag brood, draaiden we zelf worst (met meer of minder nootmuskaat), maakten verschillende soorten paté, alle bouillons, sauzen, desserts, ijs. Want goed eten zit (voor mij) niet in extreme combinaties of exotische toeren. Het zit in goede grondstoffen, onbespoten, zonder toevoegingen, uit de buurt - een beetje geitewollensokkerig ja, dat wel. Maar zolang we niet fundamentalistisch fanatiek worden is er niets mis. Toch?

Maar vooral zit goed eten in liefde en aandacht. In goede 'vibes'. Ja. Zoals we die ook hebben met onze gasten, vrienden, leveranciers. In grote gesprekken of in een lach - we hoeven elkaar niet in de armen te vallen (maar het mag wel). En die vibes, ik denk dat je dat proeft. Dat dat Château des Edelins maakt tot Château des Edelins. Op naar een mooi 2014.